Volgers

vrijdag 13 september 2013

Tiny Tilda in een shadow box card + tutorial


Hallo allemaal,
Vandaag heb ik een kaartje voor jullie met de schattige Bestie Tiny Tilda. De rubber variant vind je hier en de digi kun je hier terugvinden.
Net als bij de huidige Challenge op het My Besties Dutch Challengeblog met als thema "Bling, bling", heb ik ook nu weer voor een shadow box card gekozen. De gebruikte materialen zijn DP van Maja Design Vintage Summer, parels, ornamentjes gemaakt met luchtdrogende klei en Martha Stewart malletjes, bloemen van Prima Marketing en de mooie groene druppel is eveneens van Prima Marketing.

Er is op internet (in het Engels) een tutorial te vinden hoe deze shadow box card wordt gemaakt. De mijne is zelf ontworpen en gemaakt met de Silhouette, maar in principe kan het ook gewoon met de hand uitgemeten worden.
Graag laat ik jullie zien hoe ik het heb gedaan, maar de eigenlijke credits voor deze tutorial zijn voor Heather van Heather's Haven. Op haar blog kun je in de tutorial zien hoe zij het met de hand heeft uitgemeten.

made with Silhouette, card size 14,5cm x 14,5cm

Dit is je basis. Een klein vierkantje van 9x9cm, een vierkant van 11,1x11,1cm en een kaart van 14,5cm x 30cm. De basis rillen op 14,5 en 15,5cm.


Met de hand kun je dit ook doen, je meet dan in het midden van je kaartdeel een vierkant van 9x9cm uit en daar binnenin weer een vierkant van 7x7cm, of je kijkt op Heather's Haven als mijn uitleg hier te wazig wordt ;)


Ter verduidelijking heb ik even 2 verschillende soorten cardstock gebruikt. Het vierkantje van 9x9cm gaat nu in de uitsparing en lijm je vast.


Aan de achterkant ziet dat er (nog ongelijmd) zo uit.


Van het cardstock van 11,1x11,1cm maak je een soort bakje. Alle zijdes vanaf 1cm van de buitenkant rillen. Hoekjes inknippen, vouwen en plakken maar. Dit bakje is voor de afwerking aan de binnenzijde van de kaart.


 Zo ziet je binnenkant van de kaart eruit als het bakje is vastgelijmd.


Hier is de binnenkant van de kaart wat duidelijker te zien.


Ik heb een vierkante spellbindermal die 9x9cm meet, komt die even goed van pas hier! Ik plak haar vervolgens in de kaart.


Uiteindelijk ziet het er dan zo uit. Het designpapier is 14x14cm en in het midden daarvan meet je dan weer het vierkant van 9x9cm uit (of zoals in mijn geval, je gebruikt dezelfde vierkante spellbindermal als voor de afbeelding). De uitsparing in het DP papier heb ik iets groter gemaakt dan 9x9cm door de randen te distressen. Het laatste is een makkelijke oplossing voor als je met het uitmeten net een paar millimeter ernaast zit ;)


Zo ziet de afgewerkte kaart er dan aan de zijkant uit. Doordat de basis van de kaart een rugvouw van 1cm heeft, ligt de kaart keurig recht en rust als het ware gelijkmatig op de uitsparing aan de binnenzijde van je kaart zonder krom te trekken. Persoonlijk vind ik dat net iets netter staan.

En met deze foto ben ik aan het einde gekomen van de tutorial :)
Ik hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is en jullie er mee uit de voeten kunnen. Het was bijzonder leuk om te doen ook al kost het wat tijd :)

Ik wens iedereen nog een hele fijne (knutsel)dag!

Groetjes, Samantha

4 opmerkingen:

  1. Hoi Samantha Super dat je dit met ons deelt, ik ga het proberen! ziet er heel gaaf uit.
    Groetjes van Gerie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Samanthe, dit is echt zo geweldig leuk gedaan he... ik ga dit zeker een keer maken. erg duidelijk uitgelegd zo. en heel mooi gekleurd.
    liefs lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi gemaakt Samantha


    met deze mooie bestie in het midden

    gr roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Samantha,wat een duidelijke en mooie uitleg,ik ga dit zeker eens proberen,dank je wel voor het delen :)en ondertussen maak je er ook nog een beauty van een kaartje mee,lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen